IJstijding
One object speaking English one object being tired
IJstijding
‘IJs Tijding’ is een compositie over heden en verleden van het gebied bestreken door dagtocht D2 van het Elfenbergpad.
De concrete klankwereld van het hier en nu (o.a. vogelkoren van mezen, sijsjes, spechten en kraaien, bronstige edel- en damherten, windvlagen over zandvlaktes en door loof- en naaldbossen en een verre echo van een kerkklok.) heb ik vervlochten met door mij gefantaseerde klankwerelden uit het verleden.
Een steeds terugkerend thema in het werk is het geluid van kruiend ijs. Dit verwijst naar de voorlaatste ijstijd: de Riss-ijstijd (ofwel het Salien), een periode zo’n 200.000 jaar geleden waarin het landschap ingrijpend veranderde. Het kruiende ijs gaf het gebied de vorm die het nu heeft (stuwwallen, vlaktes en geulen). De compositie volgt letterlijk en figuurlijk de weg van het kruiende ijs, inkrimpend, stapelend, vervormend en uitdijend.
De aanwezige grafheuvels inspireerden mij tot het componeren van een rouwzang van de prehistorische mens tijdens een begrafenis.
Felua
Locus Memoriae, two leaves of a tree
Armeno Alberts (1959) volgde de piano studie aan het Conservatorium te Arnhem. Daarnaast volgde hij de studie compositie bij Walter Hekster en de studie electronische muziek aan het voormalig instituut voor sonologie te Utrecht. Naast het componeren van muziek voor het min of meer traditionele instrumentarium ontstaat vanaf 1980 een regelmatige samenwerking met beeldende kunstenaars, waarbij het accent is komen te liggen op het componeren voor zelfgebouwde muziekinstrumenten en klanksculpturen. De elektronica speelt hierin een belangrijke rol.
Tevens is Alberts programmamedewerker voor de afdeling hedendaagse muziek bij de VPRO (o.a. Café Sonore). Vanaf 1979 is Alberts verbonden aan het CEM (Centrum Elektronische Muziek), waar hij vanaf 1999 de rol vervult van artistiek directeur.